نماز ميں قيام كے دوران هاتھوں كا باندھنا

بسم الله الرحمن الرحيم
نماز ميں قيام كے دوران هاتھوں كا باندھنا

اس باب ميں چار مسائل قابل ذكر هيں:

v    هاتھوں كو باندھنے كا حكم۔
v   هاتھوں كو باندھنے كا طريقه۔
v   هاتھوں كو باندھنے كي جگه۔
v   ركوع كے بعد هاتھوں كا باندھنا۔

حالت نماز ميں قيام كے دوران هاتھوں كو باندھنے كا حكم

·       نماز ميں هاتھ باندھنا:  يعني دائيں هاتھ كو بائيں پر ركھنا۔
·       نماز ميں هاتھ چھوڑ دينا :  يعني هاتھوں كو دونوں جانب لٹكا لينا۔
نمازميں بحالت قيام هاتھوں كا باندھنا رسول الله صلى الله عليه وسلم سے ثابت هے۔ اسي لئےاسےسنن صلاة ميں سے شمار كيا گياهے۔ كيوں كه قيام كي حالت ميں هاتھوں كو چھوڑے رهنے كا ذكر سلف ميں نهيں ملتا۔ جمهور اهل علم كا يهي مذهب هے۔
امام ابن قدامه رحمه الله فرماتے هيں:
" رهي بات نماز ميں دائيں هاتھ كو بائيں پر ركھنے كي, تو يه بهت سے اهل علم كے نزديك نماز كي سنتوں ميں سے هے۔ اور يهي قول حضرت علي وأبي هريرة  رضي الله عنهما , اورونخعي وأبو مجلز وسعيد بن جبير وثوري وشافعي رحمهم الله اور أصحاب الرأي  كا هے۔ نيز ابن المنذر نے امام مالك رحمه الله سے بھي يهي نقل كيا هے۔  المغني (1/281)


نبي صلى الله عليه وسلم سے نماز ميں قراءت كے لئے قيام كي حالت ميں يه ثابت هے, كه آپ صلى الله عليه وسلم اپنے دائيں هاتھ كو بائيں پر ركھتے تھے۔ اور ركوع سے اٹھنے كے بعد قيام كي حالت ميں بھي۔ جيسا كه حضرت وائل بن حجر  رضي الله عنه سے مروي هے, كه انھوں نے نبي صلى الله عليه وسلم كو جب آپ نماز ميں داخل هوئے, اور تكبير كهي, تو  دونوں هاتھ اٹھاتے هوئے ديكھا۔ پھر آپ نے كپڑے اوڑھ لئے۔ اور اپنے دائيں هاتھ كو بائيں پر ركھا۔ پھر جب ركوع كرنا چاها, تو اپنے دونوں هاتھوں كو نكال كر رفع يدين كيا, اور تكبير كهي, پھر ركوع كيا۔ اور جب "سمع الله لمن حمده" كها, تو رفع يدين كيا۔ اور جب سجده كيا, تو اپني دونوں هتھيليوں كے درميان سجده كيا۔ (مسند احمد , صحيح مسلم )
ايك روايت ميں هے۔كه: "پھر آپ صلى الله عليه وسلم نے اپنے دائيں هاتھ كو بائيں هتھيلي كلائي اور هاتھ په ركھا" ( مسند احمد وسنن ابي داوود )
أبو حازم نے حضرت سهل بن سعد الساعدي رضي الله عنه سے روايت كي هے كه انھوں نے فرمايا : " لوگوں كو حكم ديا جاتا تھا۔ كه آدمي نماز ميں اپنے دائيں هاتھ كو بائيں بازو پر ركھے" ابو حازم كهتے هيں: كه ميں يهي جانتا هوں كه حضرت سهل بن سعد الساعدي رضي الله عنه اپني اس بات كو نبي صلى الله عليه وسلم هي كي جانب منسوب كرتے تھے۔ ( مسند احمد وصحيح البخاري)
جب كه نماز ميں دوران قيام نبي صلى الله عليه وسلم سے كسي بھي حديث ميں هاتھوں كو چھوڑے رهنا , اور انھيں دونوں طرف لٹكا لينا ثابت نهيں هے۔
سعودي عرب كي فتاوى كميٹي (لجنه دائمه) كے علماء بھي يهي فرماتے هيں۔ (فتاوى اللجنة الدائمة  6/365، 366)


هاتھوں كو باندھنے كا طريقه

هاتھوں كو باندھنے كے دو طريقے هيں:
·       دائيں هتھيلي كو بائيں هتھيلي پر كلائي كے درميان ركھنا.
·       دائيں هاتھ كو بائيں هاتھ پر اس طرح ركھے كے بائيں هاتھ كو پكڑا هوا هو۔

اولا : دائيں هتھيلي كو بائيں هتھيلي پر كلائي كے درميان ركھنا.
عن وَائِل بْن حُجْرٍ أنه قال : قُلْتُ : لأَنْظُرَنَّ إِلَى صَلاةِ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَيْفَ يُصَلِّي ، فَنَظَرْتُ إِلَيْهِ فَقَامَ فَكَبَّرَ وَرَفَعَ يَدَيْهِ حَتَّى حَاذَتَا بِأُذُنَيْهِ ، ثُمَّ وَضَعَ يَدَهُ الْيُمْنَى عَلَى ظَهْرِ كَفِّهِ الْيُسْرَى وَالرُّسْغِ وَالسَّاعِدِ. . . إلخ الحديث . أبو داود  برقم: (726) والنسائي برقم: (889) صححه الألباني في صحيح أبي داود .
علامه سندھي فرماتے هيں : ( ثُمَّ وَضَعَ يَدَهُ الْيُمْنَى عَلَى ظَهْرِ كَفِّهِ الْيُسْرَى وَالرُّسْغِ وَالسَّاعِدِ )
" ( الرُّسْغ ) هُوَ مَفْصِل بَيْن الْكَفّ وَالسَّاعِد ، وَالْمُرَاد أَنَّهُ وَضَعَ بِحَيْثُ صَارَ وَسَط كَفّه الْيُمْنَى عَلَى الرُّسْغ ، وَيَلْزَم مِنْهُ أَنْ يَكُون بَعْضهَا عَلَى الْكَفّ الْيُسْرَى ، وَالْبَعْض عَلَى السَّاعِد.  حاشية النسائي

ثانيا : دائيں هاتھ كو بائيں هاتھ پر اس طرح ركھے كے بائيں هاتھ كو پكڑا هوا هو۔
عَنْ وَائِلِ بْنِ حُجْرٍ رضي الله عنه قَالَ : رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا كَانَ قَائِمًا فِي الصَّلاةِ قَبَضَ بِيَمِينِهِ عَلَى شِمَالِهِ . سنن النسائي برقم: (887) صححه الألباني في صحيح النسائي .
شيخ ألباني رحمه الله فرماتے هيں: " وكان يضع اليمنى على ظهر كفه اليسرى والرسغ والساعد ، وأمر بذلك أصحابه ، وكان أحياناً يقبض باليمنى على اليسرى ، وكان يضعهما على الصدر "  صفة صلاة النبي صلى الله عليه وسلم" (ص 68)

هاتھوں كو باندھنے كي جگه

نماز ميں هاتھوں كا باندھنا مسنون هے۔ اب رها مسئله كے كس جگه باندھنا هے۔ تو اس بارے ميں جو نبي صلى الله عليه وسلم سے صحيح طور پر ثابت هے, وه سينے پر باندھنا هے۔
حضرت  وائل بن حجر رضي الله عنه فرماتے هيں, كه: " ميں نے رسول الله صلى الله عليه وسلم كے ساتھ نماز ادا كي۔ ... آپ صلى الله عليه وسلم نے اپنے دائيں هاتھ كو بائيں هاتھ په سينے پر ركھا" (ابن خزيمة (479) صححه الألباني في "تحقيق صحيح ابن خزيمة) 
شيخ الباني رحمه الله فرماتے هيں : "  آپ صلى الله عليه وسلم نے اپنے دونوں هاتھوں كو سينے پر ركھا" يهي بات سنت سے ثابت هے۔ اور اس كے خلاف جو بھي هے۔ وه يا تو ضعيف هے, يا بے بنياد هے۔ (صفة صلاة النبي ص 69)
علامه سندھي حنفي رحمه الله فرماتے هيں : " خلاصۀ كلام يه كه جس طرح هاتھوں كو چھوڑ كر لٹكا دينے كے بجائے انھيں باندھ لينا هي سنت هونا  صحيح طور سے ثابت هے۔ اسي طرح يه بھي صحيح طور سے ثابت هے كه هاتھوں كو باندھنے كي جگه سينه هي هے, كچھ اور نهيں۔ ره گئي حديث: ( نماز ميں هتھيلي كو هتھيلي په ناف كے نيچے ركھنا سنت هے) تو يقينا اس كے ضعيف هونے ميں اتفاق هے" (حاشية ابن ماجه للسندي)
شيخ ابن عثيمين رحمه الله فرماتے هيں:
- وهذه الصفة - أعني : وَضْع اليدين تحت السُّرَّة - هي المشروعة على المشهور مِن المذهب ، وفيها حديث علي  أنه قال : ( مِن السُّنَّةِ وَضْعُ اليدِ اليُمنى على اليُسرى تحت السُّرَّةِ ) –  رواه أبو داود وضعفه النووي وابن حجر وغيرهما.
وذهب بعضُ العلماء :  إلى أنه يضعها فوق السُّرة ، ونصَّ الإِمام أحمد على ذلك.
وذهب آخرون مِن أهل العِلم : إلى أنه يضعهما على الصَّدرِ ، وهذا هو أقرب الأقوال ، والوارد في ذلك فيه مقال ، لكن حديث سهل بن سعد الذي في البخاري ظاهرُه يؤيِّد أنَّ الوَضْعَ يكون على الصَّدرِ ، وأمثل الأحاديث الواردة على ما فيها من مقال حديث وائل بن حُجْر أن النبي  : ( كان يضعُهما على صدرِه. الشرح الممتع" (3/36، 37) 

ركوع كے بعد هاتھوں كا باندھنا
ركوع كے بعد هاتھوں كو باندھ لينے كے بارے ميں دو اصول جان ليں تو اس مسئلے كو سمجھنا آسان هو جائے گا۔

{{1}}   نماز عبادت هے۔ اور عبادات توقيفي هوتے هيں۔ يعني هر هر نقل وحركت كے لئے كتاب وسنت سے دليل چاهئے۔ اپني طرف سے بغير دليل كے كمي زيادتي عبادات ميں هرگز جائز نهيں۔ لهذا نماز ميں بھي هر نقل وحركت كے لئے دليل چاهئے۔ اور جهاں دليل نه آئے, وهاں اس كو اس كي اصل حالت پر چھوڑ ديں گے۔

{{2}}   نماز كي اصل حالت هاتھوں كو چھوڑے رهنا نهيں, بلكه هاتھوں كو باندھے ركھنا هے۔ اس كي دليليں عام هيں۔ كيوں كه ان ميں هيئت نماز كي وضاحت آئي هے۔ كه نماز ميں جب بھي قيام كي حالت هو, تو هاتھ بندھے هونے چاهئيں۔ عام حالات ميں كھڑے هوں تو هاتھوں كا چھوڑے رهنا اصل هے۔ اور نماز ميں كھڑے هوں تو هاتھوں كا بندھا هونا اصل هے۔
اب نفس مسئله كي بات كريں تو تمام صحابه سے عملا ورواية نماز ميں قيام كي حالت ميں هاتھوں كا باندھنا تو مذكور هے۔ پر ركوع كے بعد كا ذكر نهيں هے۔ نه هي اس ميں هاتھوں كے نه باندھنے كا ذكر هے۔ تو نماز كي اصل هيئت قيام كي حالت ميں هاتھوں كا بندھا رهنا هے۔ اس لئے انھيں جس طرح ركوع سے پهلے تھے, ركوع كے بعد بھي اسي طرح ركھيں گے۔ اور يه مستقل سنت نهيں هوگي۔ بلكه جو ركوع سے پهلے قيام ميں هاتھ باندھنا سنت هے۔ اسي سنت كي تكميل هوگي۔
كچھ لوگوں نے ركوع سے پهلے كے قيام اور ركوع كے بعد كے قيام ميں فرق كيا هے۔ پر اس فرق كے لئے كوئي دليل نهيں هے۔ لهذا هاتھوں كو ان كي اصلي حالت ميں چھوڑ ديں گے۔ اور نماز ميں هاتھوں كي اصلي حالت لٹكانا نهيں, بلكه باندھنا هے۔ لهذا وه اصل كے اعتبار سے بھي بندھے هي رهيں گے۔
اس حيثيت سے اگر ديكھا جائے تو رد كرنے والے كو دليل كي ضرورت هے, نه كه ثابت كرنے والے كو۔ كيوں كه عموم سے خود يه ثابت هو هي جا تا هے۔ كه جس طرح ركوع سے قبل هاتھ بندھے رهيں, اسي طرح ركوع كے بعد  كےقيام ميں بھي هاتھ بندھے رهيں۔ اس عموم كو اگر قبل ركوع كے لئے خاص كرنا چاهيں, تواس  تخصيص كي دليل ديني هوگي۔  جب كه تخصيص كي كوئي دليل نهيں هے۔
ركوع كے بعد هاتھوں كو باندھنے كے سلسلے ميں  كوئي بھي صريح  روايت وارد نهيں هے۔ سوائے عموما قيام ميں هاتھ باندھنے كي احاديث كے۔ اسي طرح بعد الركوع هاتھ نه باندھنے كي بھي كوئي دليل نهيں۔ البته هاتھ نه باندھنے كي  نسبت باندھنا اس لئے افضل هے, كه عموم والي  احاديث اس كي تاييد كرتے هيں۔
ان سب كے با وجود  علماء نے اس مسئلے ميں وسعت ركھي هے۔ جس طرح مطلقا نماز ميں هاتھ نه باندھنے سے بھي نماز صحيح هو جاتي هے۔ اسي طرح ركوع كے بعد اگر كسي نے عموم كي ان دليلوں كو  قوي نهيں سمجھا, تو نه باندھنے ميں كوئي حرج نهيں ان شاء الله۔

كچھ عمومي دلائل گزر چكي هيں۔ اور كچھ درج ذيل هيں:
o     عن وائل ابن حجر - رضي الله عنه –أنه قال : رأيت النبي - صلى الله عليه وسلم –  إذا كان قائماً في الصلاة يضع كفه اليمنى على كفه اليسرى والرسغ والساعد"  ( أصحاب السنن بإسناد جيد)
o     وجاءت رواية : " كان يضعهما على صدره "  (صحيح ابن خزيمة)
o     عن وائل قال: رأيته إذا كان قائماً في الصلاة يضع  كفه اليمنى على  كفه اليسرى والرسغ والساعد" (أبو داود والنسائي وغيرهما )
o     وفي رواية:  " أنه يكن يضع ذلك، يضعهما على صدره" (ابن خزيمة بإسناد جيد)
o     عن قميصة عن أبيه أن النبي  صلى الله عليه وسلم  " كان يضع يديه على صدره " ( مسند أحمد بإسناد حسن)
o     عن طاووس مرسلاً هكذا  رواه أبو داود بإسناد جيد.
o     عن أبي حازم عن سهل بن سعد  رضي الله عنه قال: كان الرجل يؤمر أن يضع يده اليمنى على يده اليسرى في الصلاة، قال أبو حازم لا أعلمه إلا ينمي ذلك إلى النبي صلى الله عليه وسلم  (صحيح البخاري)

كتبه وهذبه:
عبد الله الكافي بن غريب الله المحمدي
داعية ومترجم بقسم الجاليات
بالمكتب التعاوني للدعوة والإرشادوتوعية الجاليات بمحافظة تيماء
۱۴ ذو القعده ۱۴۳۳ھ مطابق ۳۰ ستمبر ۲۰۱۲م بروز اتوار